[wywiad] Czym jest Biofeedback i jak może pomóc mi – Rodzicowi?

1. Moniko, realizujesz treningi Biofeedback, pokazujesz ćwiczenia oddechowe, prowadzisz sesje coachingowe – czy to się w jakiś sposób łączy? Co Cię zainspirowało?

Przede wszystkim najważniejsze w mojej pracy z Klientem jest to , aby proponować rozwiązania w pełni sprawdzone, potwierdzone naukowo, a co najważniejsze skuteczne i mogące w sposób trwały poprawić jakość życia.
Każda z tych metod wykorzystuje naturalne możliwości człowieka. Trening Biofeedback jest metodą samoregulacji.

Wspaniałym narzędziem do tego rodzaju Treningu jest system Verim, który jest systemem autodydaktycznym , opartym na rozszerzonej metodzie biofeedbacku , nazwanej psychointeraktywnością. Trenujący ćwiczy umiejętności: koncentracji, wchodzenia w stan relaksu, panowania nad emocjami. Wszystkie te stany nie byłyby możliwe lub byłyby trudne do osiągnięcia czy też wchodzenia na wyższe poziomy umiejętności bez poprawnego oddechu. Natomiast coaching to metoda rozwoju, również pogłębiania świadomości, więc często też dodatkowo włączana jest do pracy z Klientem, który chce osiągać wyższe poziomy rozwoju.

W swojej działalności cały czas szukam nowych rozwiązań mogących pomóc w rozwoju , poprawie jakości życia, osiągnięciu stanu szczęścia, ponieważ uważam ,że czym więcej ludzi szczęśliwych, mających pozytywną energie, tym lepiej żyje się nam wszystkim. To jest główne przesłanie mojej działalności.

2. Gdybyś mogła w kilku prostych słowach powiedzieć, czym jest Biofeedback i jak może pomóc mi – jako Rodzicowi?

Biofedback jest metodą wykorzystującą odkrycia z zakresu medycyny oraz techniki komputerowej.

Trening Biofeedback prowadzi do samoregulacji i przyczynia się do poprawy koncentracji, uzyskania maksymalnej wydajności w pracy, sporcie, nauce.

Efektem terapii jest zmniejszenie poziomu stresu, lęku, poprawa relacji społecznych oraz wzrost poziomu samooceny.

Pozwala modyfikować zachowania, uczy kontroli nad reakcjami, panowania nad emocjami.

Biofeedback jest w pełni uznaną metodą – potwierdzoną badaniami naukowymi, a u wielu osób dającą lepsze rezultaty niż farmakoterapia.
Trening Biofeedback może być pomocny, jeśli Twoje dziecko:
  • łatwo się rozprasza i jest niecierpliwe,
  • uzyskuje oceny szkolne poniżej swoich możliwości
  • trudno zabiera się do nauki,
  • ma trudności ze zrozumieniem poleceń,
  • często myli cyfry i litery,
  • nie nadąża z wykonaniem poleceń na sprawdzianach,
  • często nie kończy zadań,
  • bywa agresywne,
  • silnie stresuje się przed sprawdzianami,
  • jest nieśmiałe.

 

Trening Biofeedback polecamy również :

Dzieciom i młodzieży pragnącym polepszyć swoje wyniki w nauce oraz cierpiącymi na:

  • nadpobudliwość psychoruchową (ADHD)
  • zaburzenia uwagi (ADD)
  • dysleksję,
  • dysgrafię,
  • dyskalkulię
  • zaburzenia emocjonalne – depresja, lęki, labilność
  • podwyższoną agresję 

Dorosłym i dzieciom funkcjonującym w nadmiernym stresie oraz osobom cierpiącym na:

  • stres pourazowy
  • wypalenie zawodowe
  • chroniczne zmęczenie
  • depresję
  • fobie społeczne
  • zaburzenia snu – bezsenność
  • uzależnienia
  • apatię
  • stany lękowe
  • zaburzenia odżywiania
  • po udarach, urazach.

3. Organizujesz również treningi oddechowe. Dlaczego one są takie ważne, czy my nie potrafimy prawidłowo oddychać?

Oddech jest fundamentalną funkcją trzymającą nas przy życiu. To jedna z niewielu czynności, która wpisana jest w nasze istnienie już od samego początku. Często , w przebiegu chorób, dysfunkcji czy też stresu nabywamy nieprawidłowych nawyków, nasz oddech staje się nieprawidłowy. I niestety w wielu przypadkach taki pozostaje, bo wydaje nam się ,że przecież to jest czynność automatyczna i intuicyjna. Ale jeśli przez dłuższy czas oddychamy w nieprawidłowy sposób, wówczas może utrwalić się taki schemat ,a my możemy nie mieć świadomości tego.

Oddychanie zwykle kojarzy się nam z wdechem i wydechem. Tymczasem jest to dużo bardziej złożona czynność życiowa. Odbywająca się w płucach wymiana gazowa umożliwia dostarczenie tlenu każdej żywej komórce. Tlen jest wykorzystywany do oddychania komórkowego. Ale to nie wszystko – ważny jest też sposób, w jaki oddychamy!

Czyli, aby mieć prawidłowy oddech należy zwrócić uwagę koniecznie na 2 aspekty oddychania: biomechaniczny oraz biochemiczny ,który często jest pomijany.

Biomechaniczny – czyli praca przepony , biochemiczny – czyli równowaga chemiczna w procesie oddechowym , a mianowicie czynnikiem określającym ilość tlenu , jaką może wykorzystać organizm ,jest w rzeczywistości to, ile krew zawiera dwutlenku węgla. Umożliwia on uwolnienie przez czerwone krwinki związanych z nimi cząsteczek tlenu (efekt Bohra). Bez odpowiedniej ilości CO2 we krwi naczynia krwionośne obkurczają się i cząsteczki hemoglobiny nie są w stanie uwolnić tlenu do krwiobiegu, czyli organizm nie zostanie dotleniony tak , jakby mógłby być gdyby ta równowaga była zachowana.

Nieprawidłowy oddech – czym może skutkować?

Może to skutkować różnymi problemami zdrowotnymi , m.in. :

  • obniżenie koncentracji
  • zawroty, bóle głowy
  • problemy ze snem
  • duszność
  • bóle w klatce piersiowej
  • tachykardia
  • niepokój
  • panika
  • wyczerpanie
  • pogłębienie astmy, alergii,

 

Poza tym nieprawidłowe nawyki oddechowe mogą powodować również bóle kręgosłupa, mięśni, sztywność mięśni, wyczerpanie, nadpotliwość.

W przypadku dzieci , które mają nieprawidłowy nawyk oddychania przez usta zauważa się, że żuchwa, zamiast rosnąć do przodu, rośnie do tyłu i do dołu, prowadząc do zagłębionej struktury twarzy. Typowy wzrost twarzy osoby oddychającej przez usta zawiera słabe kości policzkowe, cofnięty podbródek, wypukły profil twarzy, spłaszczoną część twarzy, nadmierny wzrost wertykalny twarzy.

Kiedy usta są otwarte do oddychania, napięte mięśnie policzkowe przykładają zewnętrzną siłę do szczęki i żuchwy, z czasem zwężając łuki zębowe. Niejednokrotnie mamy okazję zobaczyć dziecko, które śpi z otwartą buzią i równocześnie oddycha przez usta, często też taki sposób oddychania związany jest z chrapaniem lub bezdechem sennym. Takie dzieci mają zwiększoną aktywność we współczulnym układzie nerwowym, co objawiać się może nadpobudliwością , przytkanym nosem, objawami utożsamianymi z alergią.

U dzieci i dorosłych z astmą , wprowadzenie odpowiednich ćwiczeń oddechowym np. Metody Butejki może skutkować znaczną poprawą zdrowia i redukcją przyjmowanych leków nawet o połowę. W przypadku alergii u moich Klientów w większości przypadków nastąpiło wycofanie 100% leków.

4. Realizujesz również sesje coachingowe. Jak realnie wygląda taka pomoc?

Coaching jest prostą i efektywną metodą rozwoju osobistego, pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego, stać się bardziej świadomym liderem, managerem, czy rodzicem. W pełni wykorzystuje potencjał, kompetencje i umiejętności klienta. Identyfikuje trudności. Przygotowuje do ich pokonania. Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.

Coaching to sposób na rozwiązanie aktualnych problemów . Rozważa się więc sytuację obecną i możliwe drogi rozwoju, bez zagłębiania się w doświadczenia z przeszłości, które ukształtowały myślenie i zachowania. Coaching wspiera klienta w procesie nauki, zachęca do samodzielnego analizowania trudności i zmiany podejścia, a także motywuje do działania. Pomaga znaleźć drogę do założonego celu.

Coaching nie jest trapią, gdyż coach zajmuje się sytuacją aktualną i przyszłością, a nie przeszłością klienta, leczeniem bólu, dysfunkcji jak klasyczna terapia.

5. Gdybyś mogła Rodzicom i dzieciom podsunąć jedno proste ćwiczenie do wykonywania w domu, to co to by było…?

Przede wszystkim najważniejsze to uświadamianie dzieciom , jak powinien wyglądać prawidłowy oddech i eliminowanie nieprawidłowych nawyków.

Prawidłowy oddech to :

  • WDECH I WYDECH PRZEZ NOS
  • POWOLNY
  • REGULARNY
  • NIESŁYSZALNY
  • DELIKATNY
  • PRZEPONOWY
  • SPOKOJNY PODCZAS MÓWIENIA
  • ŁAGODNY W NOCY

 

Symptomy nieprawidłowego oddechu to :

  • PRZEZ USTA
  • SZYBKI
  • NIEREGULARNY
  • GŁOŚNY
  • CZĘSTE WZDYCHANIE
  • CHRAPANIE
  • BEZDECH NOCNY
  • CZĘSTE ZIEWANIE
  • DUŻE RUCHY KLATKI PIERSIOWEJ

Natomiast w kwestii ćwiczeń , to poleciłabym na początek :

Nauka oddychania torem przeponowym w leżeniu, staniu oraz w pozycji siedzącej.

Połóż obie ręce na brzuchu i zacznij oddychać tak, aby podczas wdechu brzuch unosił się , a podczas wydechu opadał. Po spokojnym i delikatnym wdechu, wydech powinien być powolny, zrelaksowany, łagodny, pasywny, delikatny i trwający 1,5 razy dłużej niż wdech. Wdech w trakcie spoczynku jest aktywny, a wydech pasywny. Jeśli siedzisz usiądź prosto, tak by nie ugniatać przepony. Wyobraź sobie, że do czubka głowy masz przyczepiony sznurek, który wyciąga cię do góry w stronę sufitu. Zwiększ odległość pomiędzy pępkiem a mostkiem. Stwórz przestrzeń między żebrami. Skieruj uwagę na swój oddech. Zauważ troszkę chłodniejsze powietrze wpływające do nosa i troszkę cieplejsze powietrze wypływające z nosa. Poczuj swój oddech. Naprawdę skup się na swoim oddechu. Użyj tego, jako miary swojej koncentracji. Oddychaj w ten sposób min.5 minut.

Dla dzieci może być atrakcyjna forma ćwiczenia wykonywanego na leżąco, kiedy zamiast rąk na brzuchu położony jest pluszak lub książka. Wtedy dziecko obserwuje ruch brzucha poprzez unoszącą się i opadającą zabawkę.

O firmie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Czytaj więcej