Reakcja na rozmowę o śmierci zależy od osoby, która z nią rozmawia, i od kontekstu. Co można zrobić w takiej sytuacji:
1. Słuchaj uważnie.
Pozwól rozmówcy opowiedzieć, co ma na myśli i jak się czuje. Nie przerywaj mu i nie oceniaj jego uczuć.
2. Bądź empatyczny.
Wyraź zrozumienie dla uczuć rozmówcy. Powiedz mu, że jesteś i będziesz strać się zrozumieć jakie to trudne dla niego. Podkreśl, że możesz dać czas i uwagę, ale nie jesteś omnibusem (nie wiemy jak dana osoba może czuć się w konkretnej sytuacji).
3. Pokaż wsparcie.
Zapewnij rozmówcę, że jesteś dla niego dostępny i gotowy do pomocy. Oferuj wsparcie emocjonalne, ale też praktyczne, np. pomocy w umówieniu wizyty u specjalisty, organizacji pogrzebu itd.
4. Szanuj granice.
Nie wszyscy chcą rozmawiać o śmierci. Istotne jest szanowanie decyzji rozmówcy, jeśli chce przerwać rozmowę lub nie chce jej kontynuować. Może pojawić się także potrzeba rozmówcy do powtarzania tych samych treści – warto to także akceptować.
5. Unikaj doradzania innym.
Nie próbuj rozwiązywać problemów rozmówcy lub dawać mu rad. W tak trudnej sytuacji nie ma łatwych rozwiązań i każdy rad może być odbierany jako próba minimalizacji uczuć rozmówcy.
6. Pamiętaj o opiece nad sobą.
Rozmowy o śmierci mogą być emocjonalnie wyczerpujące, dlatego ważne jest, aby pamiętać o swoich granicach i zadbać o własne zdrowie psychiczne.
Pamiętaj, że reakcja na rozmowę o śmierci zależy od kontekstu i relacji z rozmówcą. Staraj się być empatycznym i okazać wsparcie, ale jednocześnie szanuj granice i potrzeby rozmówcy.
Wybrana literatura i materiały źródłowe:
- https://twarzedepresji.pl/o-myslach-samobojczych/
- https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/samobojstwa-dzieci-i-nastolatkow–jak-zapobiegac-probom-samobojczym-u-dzieci,6320,n,192
- https://rodzice.fdds.pl/wiedza/depresja-u-dzieci-i-nastolatkow-na-co-zwracac-uwage/?psafe_param=1&gclid=Cj0KCQjwi46iBhDyARIsAE3nVrbDsINC6DfsNAWaeNBoSsf0R-CxiITok_NPde9fDYvJHE6e8jz1byYaAsXrEALw_wcB
-
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy
- Szymańska, J. (2016). Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży: poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
-
American Psychological Association. (2020). Talking to children about suicide.
-
Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Suicide prevention.
-
Gould, M. S., Greenberg, T., Velting, D. M., & Shaffer, D. (2003). Youth suicide risk and preventive interventions: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(4), 386-405.
-
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. (2021). Suicide in children and teens.
-
National Institute of Mental Health. (2019). Suicide prevention.
-
Szymańska, J. (2012). Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. 3rd ed., Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 5.