Dlaczego obecny system edukacji się nie sprawdza i jakie są jego alternatywy?

Współczesny system edukacji jest zdominowany przez formalne i przestarzałe programy nauczania, które są krytykowane za brak elastyczności oraz dopasowania do indywidualnych potrzeb i zdolności uczniów. Nauczyciele nie mają czasu ani zasobów, by dostosować dostępne metody do danego ucznia. W związku z tym, uczniowie, którzy potrzebują dodatkowej pomocy, często są ignorowani, a ci, którzy potrzebują wyzwań, nie otrzymują odpowiedniego wsparcia. Ponadto system edukacji skupia się na nauce teoretycznej, a mało uwagi poświęca praktycznym umiejętnością, które są niezbędne w życiu codziennym. Dzieci często uczą się na pamięć wzorów, teorii czy dat, przez co po ukończeniu szkoły, większość nie ma wystarczających umiejętności praktycznych, aby dobrze funkcjonować w rzeczywistym świecie. Uczniowie są oceniani na podstawie tego, jak dobrze zapamiętali i powtarzają informacje, a nie na podstawie ich zdolności do myślenia kreatywnego i znajdowania nietypowych rozwiązań.

Wobec powyższego coraz więcej osób poszukuje alternatywnych metod nauczania, które oferują bardziej elastyczne podejście do edukacji i bardziej zindywidualizowane do samego ucznia. Wielu z rodziców przechodzi również na metodę Homeschooling, nazywaną popularniej w Polsce edukacją domową. W tym wpisie postaram się przybliżyć właśnie jedną z takich metod, która kierowana jest zarówno do dzieci uczących się w standardowym systemie edukacji, jak również do tych które pozostają w edukacji domowej.

Edukacja domowa w Polsce coraz bardziej popularna

Edukacja domowa, czyli nauczanie dzieci w domu poprzez ich rodziców lub opiekunów, staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w Polsce. Przyciąga coraz więcej zainteresowanych osób, które chcą nauczać swoje dzieci w sposób bardziej elastyczny i dostosowany do ich potrzeb. Nie zawsze też edukacja domowa oznacza faktyczną edukację w domu, ponieważ często rodzice zapewniają naukę swoim dzieciom w wynajętych salach, a prowadzenie zajęć zlecają doświadczonym nauczycielom. Chodzi tu bardziej o alternatywę standardowej szkoły, skupienie na potrzebach jednostkowych ucznia i rozwijaniu jego zainteresowań. Oczywiście podstawowy program szkolny musi zostać zrealizowany, bo bez tego dziecko nie zostanie dopuszczone do kolejnych etapów nauki, jednak możliwość zaliczeń, ograniczenia niechcianych przedmiotów do niezbędnego minimum, a skupienie się na tej części nauki, którą dziecko lubi i przynosi efekty stała się bardzo ważna. Jest to wyraźny sygnał, że edukacja potrzebuje zmian i aktualizacji zgodnej z rozwijającym się światem.

Techniki nauczania wprost z Japonii i misja Superminds Academy Kraków

Akademia Superminds Kraków to miejsce, które rozwija 6 kluczowych kompetencji przyszłości, opracowanych o raport OECD Future Education 2030: kompetencje matematyczne, naukowe, językowe, komputacyjne, społeczne i interpersonalne.
Japońskie techniki nauczania są znane na całym świecie ze swojej skuteczności i innowacyjności. Jedną z głównych cech wyróżniających tą metodę jest jej zindywidualizowane podejście do każdego ucznia, jego kreatywności, talentów, a także duży nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych i społecznych.

Inaczej mówiąc te metody nauczania starają się stymulować obydwie półkule mózgu, skupiając się na prawej półkuli odpowiedzialnej za wyobraźnię, kreatywność, myślenie abstrakcyjne, zdolności muzyczne, artystyczne, plastyczne, mimikę czy emocje, czyli kompletnie na odwrót jak standardowy system edukacji opierający się na lewej półkuli.

Dzieci powinno się nauczać poprzez doświadczanie, ruch, działanie, szukanie rozwiązań gdyż są to naturalne kinestetyki, a właśnie tego brakuje w szkołach.

Nasza akademia skupia się właśnie na tych aspektach. Uczmy dzieci liczenia na sorobanie, czyli japońskim liczydle składającym się z koralików i belki. Licząc dzieci posługują się kciukiem oraz palcem wskazującym i widząc układ palców oraz koralików są wstanie odtworzyć to później w pamięci. Matematyka staje się łatwiejsza i realna, a obliczenia dzięki pamięci obrazów, odpowiadają danym liczbom. Przy użyciu kilku łatwych strategii, dzieci są w stanie mnożyć, dzielić lub pierwiastkować liczby cztero czy pięciocyfrowe w pamięci, szybciej niż na kalkulatorze. Dołączając do tego resztę programu jak arytmetyka mentalna, matematyka na klockach lego, język angielski, chemia i fizyka doświadczalnie czyli eksperymenty, ruch i zabawę jesteśmy w stanie uzyskać fantastyczne efekty rozwoju każdego z kursantów.

Czy połączenie kilku przedmiotów w trakcie jednych zajęć faktycznie przynosi efekty?

Dzieci mają dużo lepszą koncentrację i pamięć, są w stanie zapamiętać wiersz w kilka minut, lub rozwiązywać trudne zadania matematyczne szybciej, niż z użyciem kalkulatora lub innych narzędzi. Stają się ciekawe świata i nauki, a matematyka staje się przyjazna i zrozumiała.

Prawdopodobnie gdyby doszło do takiego połączenia w szkolnych ławkach, a program był nudny to nie przynosił by zamierzonych efektów. Jednak połączenie kilku przedmiotów w sposób kreatywny i rozwojowy zachęca dzieci do nauki. Dzieci chcą przyswajać wiedzę, sprawdzać nowe rozwiązania, uwielbiają eksperymentować, a to przekłada się na dalsze etapy ich rozwoju. Rodzic nie musi w takim przypadku zmuszać czy potocznie mówiąc zaganiać dziecka do nauki, wozić go na dodatkowe korepetycje czy poświęcać godzin na powtórki materiału ze szkoły. Dziecko samo z siebie zaczyna chcieć się rozwijać, gdyż nauka staje się po prostu ciekawa i traktuje ją jako wyzwanie. Tym samym zwiększa się jego ciekawość, a to przekłada się na łatwiejsze kontakty społeczne, otwartość, chęć pracy w grupie.

Dlatego właśnie programy szkolne powinny ulec zmianie i wprowadzić innowacyjność, co jednoznacznie przeniosło by się na osiągnięcia uczniów.

Dobra zabawa i nauka? To w ogóle możliwe?

Dobra zabawa i nauka jednocześnie jest nie tylko możliwa, a wręcz zalecana. Wiele zabaw może jednocześnie stanowić świetne narzędzie do nauki. Na przykład, gry planszowe lub układanie klocków Lego mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności matematycznych, logicznych i strategicznych. Podobnie, nauka języka obcego może być ciekawym doświadczeniem, jeśli połączymy ją z gierkami, zgadywankami lub interaktywnymi aplikacjami. Innym przykładem jest eksperymentowanie z nauką. Można wykonywać proste doświadczenia z chemii lub fizyki, z łatwo dostępnych materiałów i bawić się jednocześnie w odkrywanie nowych rzeczy. Tworzenie i programowanie robotów, chodź nie jest jeszcze aż tak rozwinięte, również jest ciekawym zajęciem, a uwierzcie, że sprawia masę frajdy (i to nie tylko dzieciom), jednocześnie łącząc naukę informatyki, elektroniki i robotyki z zabawą.

Kompetencje przyszłości czyli jak przygotować dziecko do wejścia w dorosłe życie

Kompetencje przyszłości to umiejętności, które są niezbędne w dzisiejszym świecie, a także będą coraz bardziej pożądane w przyszłości. Są to umiejętności związane z rozwijającymi technologiami i zmieniającym się rynkiem pracy.

Wśród najważniejszych kompetencji przyszłości znajdują się:

  1. Umiejętności cyfrowe – w obecnych czasach umiejętności obsługi komputera i narzędzi cyfrowych jest kluczowa. Nie zapowiada się, by zniknęło to z pożądanych i niezbędnych umiejętności, a wręcz rozwija się w zaskakująco szybkim tempie.
  2. Kreatywność i innowacyjność – wraz z postępem technologicznym pojawiają się nowe możliwości i wyzwania, na które będzie trzeba znaleźć nowatorskie rozwiązania. Dlatego kreatywność i innowacyjność będą coraz bardziej wartościowe.
  3. Umiejętności interpersonalne – poprzez rosnące znaczenie sztucznej inteligencji i robotyzacji, umiejętności społeczne i komunikacyjne stają się jeszcze ważniejsze, Praca zespołowa, empatia i umiejętności rozwiązywania konfliktów będą kluczowe.
  4. Umiejętności analityczne i logiczne – równolegle z rosnącą ilością danych, umiejętność analizowania informacji i wyodrębniania z nich istotnych wniosków stanie się niezwykle ważna.
  5. Umiejętności adaptacyjne – zmiany, które zachodzą w świecie nabierają rozpędu i są coraz szybsze. Umiejętność błyskawicznej adaptacji i elastyczność w podejściu do pracy staną się przeważające.

 

System edukacji niestety nie rozwija tych kompetencji, gdyż nie nadążył za rozwojem świata. Nic więc dziwnego, że rodzice chcący zapewnić swoim dzieciom łatwiejszy start w dorosłe życie szukają alternatyw dla nauki w szkole. A my zachęcamy do zapoznania się ze zintegrowanym pakietem zajęć w Supermins Academy Kraków.

Małgorzata Puchała, dyrektor Superminds Academy Kraków

 

O firmie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Czytaj więcej