Stworzenie zaufania w relacji z dzieckiem jest kluczowe dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego i społecznego.
Zatem jak można stworzyć relację z dzieckiem, aby ufało?
1. Słuchaj uważnie.
Słuchanie dziecka i wykazywanie zainteresowania jego myślami i uczuciami jest ważne dla budowania zaufania. Pozwól dziecku wyrazić swoje emocje i daj mu poczucie, że jest słyszane.
2. Bądź konsekwentny.
Konsekwencja i spójność w zachowaniach pomagają dziecku czuć się bezpiecznie i przewidywalnie. Dzieci potrzebują stabilności i poczucia, że mogą polegać na swoich opiekunach.
3. Okaż akceptację.
Dzieci potrzebują poczucia, że są akceptowane i kochane bezwarunkowo. Zamiast krytykować istotne jest to, aby skupić się na pozytywnych aspektach dziecka i jego zachowaniu.
4. Bądź dostępny.
Dziecko potrzebuje poczucia, że jego opiekunowie są dostępni i gotowi, aby mu pomóc. Bądź gotowy do rozmowy, poświęcenia czasu i wysłuchania dziecka. Nie ma nic ważniejszego i bardziej priorytetowego niż rozmowa z dzieckiem. Można wiele aspektów przegapić.
5. Opieraj relację na szczerości.
Wszyscy ludzie popełniają błędy, a opiekunowie nie są wyjątkiem. W przypadku popełnienia błędu, nie unikaj odpowiedzialności i szczerze przeproś dziecko.
6. Pamiętaj o granicach.
Dzieci potrzebują granic i reguł, aby czuć się bezpiecznie. Określ jasne granice i konsekwentnie ich przestrzegaj.
7. Ciesz się wspólnie spędzanym czasem i zadbaj o budowanie własnych rytuałów.
Wspólne spędzanie czasu jest ważne dla budowania więzi i zaufania. Znajdź czas na zabawę, rozmowę lub inne aktywności, które pozwolą Wam lepiej poznać siebie nawzajem.
Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.
Budowanie zaufania wymaga czasu i cierpliwości, ale jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka.
Wybrana literatura i materiały źródłowe:
- https://twarzedepresji.pl/o-myslach-samobojczych/
- https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/samobojstwa-dzieci-i-nastolatkow–jak-zapobiegac-probom-samobojczym-u-dzieci,6320,n,192
- https://rodzice.fdds.pl/wiedza/depresja-u-dzieci-i-nastolatkow-na-co-zwracac-uwage/?psafe_param=1&gclid=Cj0KCQjwi46iBhDyARIsAE3nVrbDsINC6DfsNAWaeNBoSsf0R-CxiITok_NPde9fDYvJHE6e8jz1byYaAsXrEALw_wcB
-
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/depresja-u-dzieci-i-mlodziezy
- Szymańska, J. (2016). Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży: poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
-
American Psychological Association. (2020). Talking to children about suicide.
-
Centers for Disease Control and Prevention. (2021). Suicide prevention.
-
Gould, M. S., Greenberg, T., Velting, D. M., & Shaffer, D. (2003). Youth suicide risk and preventive interventions: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(4), 386-405.
-
American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. (2021). Suicide in children and teens.
-
National Institute of Mental Health. (2019). Suicide prevention.
-
Szymańska, J. (2012). Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców. 3rd ed., Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 5.